Syllabus Hoger Onderwijs 2017

Tags: 
Syllabus

De vraag naar grondstoffen blijft alsmaar stijgen. Onze honger naar goud, ijzer, koper, zeldzame aarden ect is niet te stillen. Grote multinationale bedrijven zoeken de aardbodem af naar de laatste restjes grondstoffen. Vooral de laatste decennia, mede dankzij de nieuwe technologische ontwikkelingen, gaan ze hierin erg ver. Sites die voorheen niet interessant waren, worden nu toch ontgonnen. 0.2 gram goud per ton erst is voldoende om een site economisch rendabel te maken. Afrika, Latijns-Amerika, Azië,..wereldwijd kreunen lokale gemeenschappen in de buurt van mijnbouwsites onder deze tweede kolonisatiegolf. Niets wordt overgeschoten door deze verwoestende industrie, ver buiten de de ecologische grenzen van onze planeet. 


CATAPA wil in deze syllabus achtergrondinformatie aanreiken over een aantal emblematische cases in de wereld om de mijnbouwproblematiek binnen het Hoger Onderwijs aan te kaarten. Elke case kan afzonderlijk gebruikt en verwerkt worden. Na iedere case zijn een aantal denkvragen voorzien waarvan de antwoorden in de bovenstaande tekst terug te vinden zijn.
 

Binnen het Hoger Onderwijs tracht CATAPA ism Putumayo, Ecocampus en Act4Change door middel van het project Generatie Transitie www.generatietransitie.be duurzaamheid te implementeren in de verschillende curricula met als doelstelling de toekomstige generatie mee voor te bereiden en te vormen in de overgang naar een duurzame economie.